1. Identifikační číslo |
|
2. Kód |
|
3. Pojmenování (název) životní situace |
Vrácení přeplatku na pojistném |
4. Základní informace k životní situaci |
Plátce pojistného žádá o vrácení přeplatku podle § 14 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon č. 592/1992 Sb."), formou písemné žádosti. |
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.) |
Žádost podává zdravotní pojišťovně plátce pojistného, žádající o vrácení předmětného přeplatku. |
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace |
Plátce pojistného písemně požádá o vrácení přeplatku a zdravotní pojišťovna podle § 14 zákona č. 592/1992 Sb. vrátí tento přeplatek v plné výši jen v případě, že plátce pojistného nemá vůči zdravotní pojišťovně splatný závazek. Je-li takový závazek, použije se přeplatku pojistného k jeho úhradě. Za žádost o vrácení přeplatku pojistného se považuje vždy podání přehledu podle § 24 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., vyplývá-li z něho přeplatek pojistného a jestliže plátce pojistného nepožádal o použití přeplatku na úhradu zálohy na pojistné na další období. |
7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení této životní situace |
Písemnou žádostí adresovanou zdravotní pojišťovně se stručným odůvodněním. |
8. Na které instituci životní situaci řešit |
U zdravotní pojišťovny, u které vznikl přeplatek na pojistném. |
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit |
Žádost o vrácení přeplatku lze podat písemnou formou na adrese: Česká průmyslová zdravotní pojišťovna, Ostrava-Vítkovice, Jeremenkova 11, PSČ 703 00, nebo na kontaktních pracovištích ČPZP. Kontaktní osoby: Marcela Tomanová – zaměstnavatelé - tel. 312258278, Ing. Jiří Zdražil - OSVČ - tel. 585809148, Bc. Pastva - OBZP - tel.: 599090264. |
10. Jaké doklady a informace je nutné mít s sebou |
Občanský průkaz (či jiný doklad totožnosti), příp. doklad opravňující k jednání v předmětné věci a písemnou žádost - viz bod 7. |
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici |
Použití formuláře ČPZP není podmínkou podání žádosti. Je možné použít i formulář VZP (podle § 28 z.č. 592/1992 Sb.) Formuláře ČPZP jsou k dispozici na pobočkách ČPZP a internetových stránkách |
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit |
Poplatky nejsou stanoveny. |
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení |
Je-li žádost opodstatněná a jsou splněny podmínky stanovené zákonem, ČPZP přeplatek vrátí do 30 dnů od jejího doručení ČPZP. |
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace |
|
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány |
Prokázání skutečnosti, kterou je žádost o vrácení přeplatku odůvodněna. |
16. Elektronická služba, kterou lze využít |
E- přepážka ČPZP, příp. e-podatelna ČPZP (pouze pro klienty s ověřeným certifikátem), korespondence prostřednictvím datové schránky. |
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje |
Zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů. |
18. Jaké jsou související předpisy |
Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů. |
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují |
Stanovené zákonem č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů. |
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností |
Požádá-li plátce pojistného nebo jeho právní nástupce o vrácení přeplatku pojistného a zdravotní pojišťovna vrátila tento přeplatek po uplynutí lhůty stanovené pro rozhodnutí o přeplatku pojistného, je zdravotní pojišťovna povinna zaplatit penále. |
21. Nejčastější dotazy |
|
22. Další informace |
|
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možno získat také z jiných zdrojů nebo v jiné formě |
Z internetových stránek ČPZP. |
24. Související životní situace a návody, jak je řešit |
|
25. Za správnost návodu odpovídá útvar |
Útvar pro správu pojistného |
26. Kontaktní osoba |
Ing. Stanislav Myška |
27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni |
9.12.2016 |
28. Popis byl naposledy aktualizován |
Neaktualizováno |
29. Datum konce platnosti popisu |
Nestanoven |
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení dané životní situace |
Nestanoveny |