- Pojištěnci
- Plátci
- Poskytovatelé
Kde najdu informace o bankovním spojení na ČPZP?
Bankovní spojení na ČPZP naleznete na našich webových stránkách pod tímto odkazem.
Jak mohu změnit bankovní spojení pro vrácení platby?
Svůj bankovní účet si můžete změnit, zadat nebo aktualizovat online prostřednictvím E-Přepážky nebo mobilní aplikace Zdraví v mobilu.
Pokud nemáte zřízen přístup do E-přepážky, můžete změnu provést pomocí ověřovacího kódu, o který si může klient požádat na webových stránkách ČPZP: cpzp.cz/overkod.
Klientem zadaný bankovní účet bude zaevidován v IS ČPZP a bude využíván pro veškeré následné platební operace až do jeho odvolání, případně nahlášení změny bankovního účtu.
Kolik činí platba pojistného v roce 2024?
Minimální záloha OSVČ se od 1. 1. 2024 zvyšuje na 2 968 Kč (místo dosavadních 2 722 Kč), a to v důsledku každoročního zvýšení průměrné mzdy. Částku v této výši je nutno odvést již počínaje lednovou platbou pojistného (termín její splatnosti je u OSVČ od 1. ledna do 8. února).
Pojistné OBZP se v důsledku zvýšení minimální mzdy zvyšuje od 1. 1. 2024 na 2 552 Kč (místo dosavadních 2 336 Kč). Pro OBZP platí stejné termíny splatnosti jako pro OSVČ.
Jakým způsobem mohu podat formulář Přehled o výši daňového základu OSVČ (dále jen Přehled OSVČ)?
Přehled OSVČ je možné zpracovat a doručit:
- prostřednictvím aplikace Elektronická přepážka - po přihlášení do E-přepážky přehled vyplníte v sekci „pojištěnci – pojistné – OSVČ Podání přehledu.“ Vyplnění formuláře je jednoduché, rychlé a přidanou hodnotou je jeho okamžité odeslání do ČPZP. Informace o zpracování daňového přiznání daňovým poradcem může být také zaslána prostřednictvím Elektronické přepážky jako obecné podání.
- datovou schránkou - pro vyplnění přehledu použijte „formulář“ Přehled o výši daňového základu OSVČ za uplynulé období „pro vyplnění v PC“. Vyplněný přehled netiskněte ani jej nepřevádějte do jiného formátu, pouze jej uložte a vložte jako přílohu do zprávy vaší datové schránky. Nově je možné přihlášení i registrace do E - přepážky prostřednictvím BankID, více informací naleznete na cz/bankid
Mohu podat Přehled OSVČ on-line?
Ano, můžete v prostředí E–přepážky, kde musíte být jejím uživatelem a mít oprávnění na své rodné číslo, případně jej může podat Vaše účetní, která má zplnomocněnu tuto funkci v E–přepážce. Registraci do E-přepážky je možno provést zde.
Do kdy je nutné uhradit pojistné po podání Přehledu OSVČ?
Doplatek pojistného je splatný nejpozději do 8 dnů po dni, ve kterém byl nebo měl být podán Přehled OSVČ za příslušný kalendářní rok.
Kdy mi bude vrácen přeplatek pojistného po podání Přehledu OSVČ?
Přeplatek pojistného ČPZP se vrací do 30 dnů od podání Přehledu o příjmech a výdajích za uplynulý rok.
Jak mám postupovat při ukončení živnosti?
Živnost se ukončuje/přerušuje na živnostenském úřadě, kde je možno zažádat a zaslání oznámení na zdravotní pojišťovnu. Případně je možno ukončení/přerušení živnosti oznámit osobně na jakékoliv pobočce nebo emailem na adresu posta@cpzp.cz. Nezapomeňte přiložit scan dokladu o pozastavení/zrušení živnosti.
Mám povinnost hradit pojistné v případě, že jsem bez příjmu?
Pojistné na zdravotní pojištění musí být placeno za každého pojištěnce. Pokud nejste po celý kalendářní měsíc zaměstnancem, OSVČ ani za Vás není plátcem pojistného stát, jste z hlediska zdravotního pojištění tzv. osobou bez zdanitelných příjmů. Tuto skutečnost jste povinen do osmi dnů oznámit ČPZP a musíte platit měsíčně pojistné v zákonem stanovené výši.
Co mi hrozí v případě, že nehradím řádně pojistné?
Pojistné musíte platit ze zákona. Vznikne-li Vám u pojišťovny dluh, musíte jej vyrovnat. Zároveň Vám naskakuje penále za dobu, kdy není pojistné zaplaceno buď zcela, nebo ve správné výši. Do 31.12.2021 penále činí 0,05 % z dlužného pojistného denně, ode dne splatnosti dlužného pojistného do dne platby včetně. Od 1.1.2022 se výše penále stanoví podle předpisů práva občanského o výši úroku z prodlení.
Dlužné pojistné zaplatit musíte. O prominutí penále nebo jeho části si můžete požádat. Postup, jak podat žádost, Vám sdělí na pobočkách, informační lince ČPZP 810 800 000 nebo na čísle 597 089 205.
Jak mohu zažádat o vystavení potvrzení o bezdlužnosti?
Formulář žádosti o vystavení potvrzení o bezdlužnosti naleznete pod tímto odkazem. Vyplněnou žádost můžete zaslat do datové schránky ČPZP: mk5ab8i, e-mailem na adresu: posta@cpzp.cz, poštou nebo osobně předat na kterékoli pobočce ČPZP. Nezapomeňte uvést platné kontakty pro případ, že bude potřeba dořešit případné nesrovnalosti. Potvrzení o bezdlužnosti bude vydáno nejpozději do 30 dnů od podání žádosti.
Smlouva s ČPZP
Jak mohu požádat o smluvní vztah s ČPZP?
ČPZP požaduje k uzavření smluvního vztahu od poskytovatelů písemnou žádost o uzavření smlouvy doplněnou o kopie těchto dokumentů:
- Rozhodnutí o udělení oprávnění k poskytování zdravotních služeb podle zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách, vydané příslušným správním orgánem podle místa provozování, nebo kopii rozhodnutí o udělení registrace podle zákona č. 160/1992 Sb., o zdravotní péči v nestátních zdravotnických zařízeních, ve znění pozdějších předpisů, nebo kopii zřizovací listiny (statutu) schválené zřizovatelem Poskytovatele zdravotních služeb.
- Výpis z veřejného rejstříku u fyzických nebo právnických osob, zapsaných ve veřejném rejstříku.
- Doklad o přidělení IČO (pokud není uvedeno v jiné příloze).
- Doklad o přidělení IČZ, IČP od VZP.
- Doklady o vzdělání (dle Zákona č. 95 / 2004 Sb. event. 96/2004 Sb.) - Specializační diplom, doklady o odborné způsobilosti, případně další doklady o doplňujícím odborném vzdělání rozšiřujícím kvalifikaci dle platné legislativy.
- Doklady o přístrojovém vybavení - včetně dokladů o vlastnictví či pronájmu přístroje (kopie kupní či leasingové smlouvy) a prohlášení o shodě.
- Výsledek výběrového řízení (dle Zákona č. 48/1997 Sb.).
- Doklad o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou občanům v souvislosti s poskytováním zdravotních služeb.
- Doklad o vedení bankovního účtu.
- Seznam požadovaných výkonů podle platného Seznamu zdravotních výkonů s bodovými hodnotami.
- Seznam zaměstnanců, velikost úvazku a ordinační hodiny.
- Jmenný seznam nositelů výkonů.
- Datum zahájení činnosti.
- Území, pro které má být zdravotní služba poskytována.
Které změny musím jako PZS v rámci smluvního vztahu oznamovat?
V podstatě se jedná o veškeré změny údajů uvedené v Příloze č. 2:
- změna ordinačních hodin,
- změna kontaktních údajů (telefon, e-mail),
- změna v personálním obsazení pracoviště,
- nové přístrojové vybavení či obměna toho stávajícího.
V případě plánované změny místa poskytování zdravotních služeb či žádosti o doplnění spektra nasmlouvaných zdravotních služeb je třeba ČPZP kontaktovat v časovém předstihu, neboť rozhodnutí o těchto záležitostech podléhá projednání v rámci ZP.
Vyúčtování zdravotní péče
Dávka vyúčtování, kterou jsme poslali je chybná, jak postupovat?
Požádejte písemně, nebo emailem o storno dávky na Oddělení fakturace příslušné divize a poté odešlete opravený soubor.
Poslal jsem chybně vyplněnou fakturu. Jak postupovat?
Požádejte o storno faktury (obecným podáním přes Portál ZP) a zašlete opravenou fakturu znovu, pod jiným číslem.
Kdy se provádí vyúčtování úhrad za celý rok?
Konečné vyúčtování zdravotních služeb se vypořádává vždy v souladu s platnou vyhláškou o stanovení hodnot bodu, výše úhrad hrazených služeb a regulačních omezení pro daný rok.
Platí stále povinnost předávat dávky spolu s průvodním listem?
Ano, platí dle Metodiky pro pořizování a předávání dokladů.