Kde je zveřejněn seznam smluvních poskytovatelů zdravotních služeb?
Seznam smluvních lékařů naleznete na našich webových stránkách v sekci užitečné informace - Smluvní lékaři.
Jak mohu požádat o vydání osobního výdajového účtu pojištěnce?
Výpis ze svého osobního výdajového účtu můžete získat elektronicky prostřednictvím naší E-přepážky, na pobočce ČPZP či telefonicky na čísle 810 800 000 nebo 597 089 205. V žádosti uveďte Vaše jméno, číslo pojištěnce a aktuální adresu bydliště. Výpis poskytujeme zdarma.
Co mám udělat, pokud zjistím, že ve výpise něco nesedí?
Doporučujeme Vám kontaktovat nás. Námitky je možné zaslat poštou nebo emailem na posta@cpzp.cz a my je prověříme. Takto lze nahlásit nesrovnalosti ve vyúčtovaných doplatcích za léky nebo další případné nesrovnalosti ve výdajovém účtu. Další možností je nás navštívit na kterékoliv pobočce, kde s přepážkovou pracovnicí bude sepsán Záznam z osobního jednání a ten bude předán k vyřízení.
Jak mohu požádat o vrácení přeplatku ze započitatelných doplatků za léky?
Není potřeba, aby pojištěnci žádali o vrácení přeplatku z doplatků za léky - zdravotní pojišťovny jsou ze zákona povinny sledovat celkovou výši započitatelných doplatků za Léky uhrazených pojištěncem a ve čtvrtletních intervalech vyhodnocovat, zda u pojištěnce došlo k překročení limitu a k nároku na úhradu přeplatku. Částka, která přesáhne stanovený limit, je pojištěnci vrácena nejpozději do 60 dní od uplynutí kalendářního čtvrtletí, ve kterém byl limit překročen. Částka je uhrazena na účet pojištěnce, pokud si pojištěnec svůj účet u ČPZP zaregistroval, nebo složenkou. Částka přeplatku je ze strany ČPZP pojištěnci zasílána v případě vzniku nároku na přeplatek automaticky, společně s informačním dopisem.
Bližší informace k výpočtu nároku na přeplatek z doplatků za léky jsou uvedeny na https://www.cpzp.cz/clanek/5325-0-Preplatky-z-doplatku-za-leky.html.
Jak mám postupovat v případě, že jsem si nestihl vyzvednout složenku s přeplatkem za léky?
Pokud nestihnete uplatnit poštovní poukázku na České poště v termínu její platnosti, o přeplatek nepřijdete. Nevyplacený přeplatek Vám bude automaticky připočten k dalšímu nároku na přeplatek, který Vám v budoucnu vznikne. Pokud nechcete na výplatu přeplatku čekat, je možné požádat o jeho okamžité zaslání písemně, telefonicky nebo na pobočce ČPZP. Ideálním řešením je sdělit při návštěvě klientského pracoviště své bankovní spojení pro zasílání přeplatků na doplatcích. Přeplatky vám budou již pravidelně zasílány na bankovní účet a příště již nebudete muset na poštu s poštovní poukázkou.
Jakým způsobem mám žádat o snížení ochranného limitu při invaliditě nebo pobírání invalidního důchodu?
Zákonem o veřejném zdravotním pojištění je stanoveno s účinností od 1. 1. 2020, že pojištěnci musí své zdravotní pojišťovně doložit, že jsou poživateli invalidního důchodu pro invaliditu třetího stupně, resp. že byli uznáni invalidními ve druhém nebo třetím stupni, avšak invalidní důchod jim nebyl přiznán pro nesplnění podmínky doby pojištění.
Teprve od data, kdy tuto zákonnou podmínku splní, mají pojištěnci nárok na snížení limitu, tzn. až od tohoto data (nejdříve však od 1. 1. 2020) bude snížený limit uplatňován pro výpočet částky uhrazených doplatků nad tento snížený limit.
Pro uznání sníženého limitu je nutné předložit zákonem určené doklady:
- kopii rozhodnutí o invalidním důchodu pro invaliditu třetího stupně, resp.
kopii posudku o posouzení zdravotního stavu, na jehož základě byl pojištěnec uznán invalidním ve druhém nebo třetím stupni:
- 2. stupeň rozhodnutí o přiznání invalidity a rozhodnutí o nepřiznání invalidního důchodu
- 3. stupeň bez důchodu rozhodnutí o přiznání invalidity a rozhodnutí o nepřiznání invalidního důchodu
- 3. stupeň s důchodem rozhodnutí o přiznání invalidity a rozhodnutí o přiznání invalidního důchodu
Doložení nároku je možno nahlásit:
- osobněna kterékoliv pobočce ČPZP,
- zasláním poštou,s přiložením kopie zákonem určených dokladů,
- zasláním dokladů e-mailem, ve kterém budou přiloženy elektronické kopie zákonem určených dokladů na adresu posta@cpzp.cz,
- zasláním dokladů datovou schránkou na mk5ab8i.
Jak dlouho je platný recept na léky?
Recepty jsou platné 14 kalendářních dnů počínaje dnem následujícím po dni jejich vystavení, neurčí-li předepisující lékař jinak.
Jen jeden den – nejdéle do konce prvního kalendářního dne následujícího po dni vystavení – máte na vyzvednutí léků na recept vystavený lékařskou pohotovostní službou nebo v rámci neodkladné péče.
Jak funguje eRecept?
Lékař pacientovi vystaví eRecept, který se automaticky uloží do tzv. Centrálního úložiště elektronických receptů (CÚeR). Každý eRecept má vygenerovaný unikátní dvanáctimístný identifikátor, kterým je alfanumerický (kombinace číslic a písmen) a čárový kód. Identifikátor eReceptu může pacient obdržet jedním z těchto čtyř způsobů:
- vystavením papírové průvodky – kromě povinných údajů (identifikátor) na ni lze doplnit i další údaje, které pacient potřebuje znát – např. název léčivého přípravku, dávkování atd.
- zasláním průvodky na e-mailovou adresu pacienta
- předáním eReceptu prostřednictvím aplikace v mobilním telefonu či jiném elektronickém zařízení pacienta
- zasláním SMS na mobilní telefon pacienta
Následně pacient v lékárně sdělí lékárníkovi identifikátor eReceptu na základě, kterého mu lékárník vydá předepsané léky. Pro výdej léčivých přípravků předepsaných na eRecept ale pacient nemusí identifikátor ani znát a od 01. 06. 2020 je možné k tomuto účelu využít občanský průkaz, nebo cestovní pas. Lékárník po načtení čísla dokladu získá seznam všech předepsaných a zároveň platných identifikátorů eReceptů. Informace o výdeji léku se zároveň zapíše do CÚeR – tím jsou předepisující lékař, vydávající lékárník a pacient informováni o konečném stavu předpisu.
Jaká je platnost eReceptu?
Doba platnosti eReceptu je 14 kalendářních dnů počínaje dnem následujícím po dni jeho vystavení, neurčí-li předepisující lékař jinak, nejdéle však 1 rok. U některých typů eReceptů existují výjimky:
- recept s příznakem „Neodkladná péče“ nebo „Pohotovost“– má platnost nejdéle do konce prvního dne následujícího po dni jeho vystavení
- opakovací recept– platí 6 měsíců počínaje dnem jeho vystavení, neurčí-li předepisující lékař jinak, nejdéle však 1 rok
V případě, že v lékárně není k dispozici předepsaný počet balení léčivého přípravku (a ani nemůže být urychleně obstarán), může farmaceut na základě požadavku zaslaného do systému eRecept prodloužit dobu platnosti elektronického receptu až o 14 kalendářních dnů.
Jak funguje přeshraniční eRecept?
Pokud si pojištěnec na základě „českého“ e-Receptu vyzvedne daný léčivý přípravek v jiném členském státě EU, na místě ho zaplatí sám. Následně u své zdravotní pojišťovny podá žádost o refundaci náhrady nákladů, které zaplatil v zahraničí. K žádosti pojištěnec musí doložit kopii lékařského předpisu, případně jiný doklad, ze kterého bude patrné, že byl příslušný léčivý přípravek předepsán, a doklad o zaplacení, ze kterého je patrná úhrada předepsaného léčivého přípravku pojištěncem. V případě, že pojištěnec splní všechny stanovené podmínky, je mu přiznána náhrada nákladů – ovšem maximálně do té výše, kterou by zdravotní pojišťovny hradily za lék v České republice. Formuláře k refundaci nákladů za ošetření v zahraničí najdete zde: formuláře pro žádost o refundaci nákladů za lékařsky nezbytnou péči.
Jaká je platnost poukazů na zdravotnické pomůcky?
Lhůta pro uplatnění poukazu u výdejce zdravotnických prostředků je stanovena zákonem na 30 dnů. Poukaz na léčebnou a ortopedickou pomůcku, na foniatrickou pomůcku a na optickou pomůcku vystavený od tohoto data je tedy možno u výdejce (lékárna, optika, smluvní výdejce) uplatnit do 30 dnů od jeho vystavení předepisujícím lékařem, neurčí-li předepisující lékař jinak, nejpozději však do jednoho roku.
Jak jsou hrazeny brýle?
Zdravotní pojišťovna hradí brýle (brýlové obruby + brýlová skla) takto:
Do 5 let 1x za 4 měsíce.
Od 6 do 16 let 1x za 12 měsíců
Od 15 do 17 let 1x za 36 měsíců
Při více než 10 dioptriích jsou brýle hrazeny i pacientům starším 17 let, a to 1x za 36 měsíců. Výše úhrady závisí na věku dítěte a počtu dioptrií.
Jak často mohu měnit praktického lékaře?
Registrujícího praktického lékaře můžete změnit po třech měsících od předchozí registrace.
Pojištěnec má právo na výběr poskytovatele zdravotních služeb na území České republiky, který je ve smluvním vztahu k jeho zdravotní pojišťovně, a na výběr zdravotnického zařízení. Omezení, že toto právo může uplatnit jednou za 3 měsíce, se týká jen registrujícího praktického lékaře, gynekologa a stomatologa.
Jaká zdravotní péče je hrazená u lékaře, který nemá smlouvu s pojišťovnou?
Z veřejného zdravotního pojištění Vám bude u lékaře, který nemá smlouvu s ČPZP, hrazena pouze nutná a neodkladná péče. Ostatní si musíte zaplatit sami. Zaplacenou částku přitom není možné dodatečně refundovat.
Co je to nutná a neodkladná péče?
V případě akutní potřeby lékařského ošetření nesmíte být zdravotnickým zařízením ani nesmluvním odmítnuti a musíte být ošetřeni bez požadování jakékoliv úhrady.
Ze zákona je nesmluvním zdravotnickým zařízením zdravotními pojišťovnami hrazena pouze nutná a neodkladná péče, kterou se rozumí poskytnutí zdravotní péče:
- při úrazu,
- při vzniku akutního onemocnění,
- při akutním zhoršení zdravotního stavu,
- při neodkladném porodu,
kde by odklad zdravotní péče mohl vést k ohrožení života nebo k závažnému zhoršení zdravotního stavu.
Každý pojištěnec by měl být po poskytnutí nutné a neodkladné péče v nesmluvním zdravotnickém zařízení informován o možnosti poskytování další péče hrazené ze zdravotního pojištění ve smluvním zařízení (pokud jeho zdravotní stav dovoluje přesun do tohoto zařízení) s tím, že si další péči v nesmluvním zařízení již bude muset plně hradit. Ošetření v nesmluvních zdravotnických zařízeních proto volte jen ve zcela výjimečných případech, kdy je nebezpečí z prodlení a nesmluvní zařízení je nejdostupnější.
Doporučujeme našim pojištěncům, aby dávali přednost smluvním zdravotnickým zařízením ČPZP. Seznam zdravotnických zařízení, s nimiž má ČPZP uzavřeny smlouvy o poskytování a úhradě zdravotní péče, je k dispozici na webu ČPZP.
Hradí zdravotní pojišťovna zubní výplně (plomby)?
Ošetření dočasného (mléčného) zubu - zdravotní pojišťovna hradí zubní výplň s frekvenčním omezením 1/1zub/365 dní. Plomba může být zhotovena z bílého materiálu (skloionomerní cement, samopolymerující kompozit) nebo z dozovaného (kapslového) amalgámu.
Ošetření stálého zubu - u pojištěnců do dne dosažení 15 let a u těhotných a kojících žen: zdravotní pojišťovna hradí zubní výplň s frekvenčním omezením 1/1zub/365 dní. Plomba může být zhotovena z bílého materiálu (skloionomerní cement, samopolymerující kompozit) nebo z dozovaného (kapslového) amalgámu.
U pojištenců nad 15 let - zdravotní pojišťovna hradí zubní výplň s frekvenčním omezením 1/1zub/365 dní. Plomba může být zhotovena z dozovaného amalgamu a v rozsahu řezáku a špičáku i ze samopolymerizující pryskyřice.
U pojištěnců do dne dosažení 18 let - ošetření stálého zubu v rozsahu řezáků a špičáků fotokompozitní výplní (bílá výplň vytvrzovaná lampou). ZP hradí zubní výplň s frekvenčním omezením 1/1zub/365 dní.
Které stomatologické výrobky hradí ZP?
Stomatologické výrobky můžeme rozdělit na plně hrazené, nehrazené nebo částečně hrazené zdravotní pojišťovnou.
Zdravotní pojišťovnou jsou hrazeny plně např.:
- korunky (plášťová celokovová, korunka estetická z kompozitního plastu). U osob do 18 -ti let navíc i korunka estetická plášťová fasetovaná kompozitním plastem a ve specifických případech i korunka keramická.
- zubní snímatelné náhrady tzv. základní částečné i celkové
Zdravotní pojišťovnou jsou hrazeny částečně např.: U částečně hrazených stomatologických výrobků hradí pacient doplatek podle ceníku zubní ordinace (ceník může být u různých zubních ordinací odlišný, vychází z kalkulace dané ordinace). Doplatek je částka, která vzniká po odečtení příspěvku zdravotní pojišťovny, pacient jej hradí přímo v ordinaci.
- další typy korunek (estetická plášťová fasetovaná kompozitním plastem, keramická)
- zubní snímatelné náhrady tzv. ostatní částečné i celkové
Za jakých podmínek hradí ZP bílé plomby?
Fotokompozitní (bílé plomby, tvrzené lampou), jsou z veřejného zdravotního pojištění hrazené v plné výši u osob do 18- ti let na předních zubech (řezáky a špičáky) s frekvenčním omezením 1/1zub /365 dní. Tyto výplně nejsou hrazeny u osob nad 18 let a pacient si je plně hradí sám.
U dospělé populace jsou z veřejného zdravotního pojištění plně hrazené bílé plomby z tzv. samopolymerujícího (samovolně tuhnoucího) kompozitu na předních zubech (řezáky a špičáky) s frekvenčním omezením 1/1zub /365 dní.
U osob do 15- ti let a u těhotných a kojících žen zdravotní pojišťovna hradí i bílou výplň ze skloionomerního cementu v rozsahu celého chrupu opět s frekvenčním omezením 1/1zub /365 dní.
Mám nárok na proplacení dopravy k lékaři?
Přeprava do/ze zdravotnického zařízení apod. může být hrazena jen v případě, kdy Váš zdravotní stav neumožňuje přepravu běžným způsobem bez použití zdravotnické dopravní služby. O zdravotním transportu tedy může rozhodnout pouze lékař, a to na základě vašeho aktuálního zdravotního stavu. Musí k ní být prokazatelně zdravotní důvody.
Na základě rozhodnutí lékaře může být hrazena také doprava doprovodu pacienta. Musí se jednat o osobu, jejíž přítomnost je s ohledem na zdravotní stav pacienta nutná pro následné ošetření a vyšetření.
Pokud se rozhodnete místo přepravy sanitkou pro dopravu soukromým vozidlem (a pokud ošetřující lékař takovou dopravu předem schválí), máte nárok na náhradu cestovních nákladů. Vozidlo musí řídit někdo jiný (váš zdravotní stav to neumožňuje). Úhrada pro přepravu pacienta soukromým vozidlem v roce 2023 je stanovena ve výši 7,672 Kč/km. Od 1. 1. 2024 se mění sazba na částku 7,892 Kč/km a v roce 2025 je pevná sazba stanovena na částku 7,948 Kč/km.
Můžete mi pomoci s vyhledáním smluvního lékaře?
Ano, smluvního lékaře dané odbornosti v okolí Vašeho bydliště si můžete vyhledat zde. Požadavek můžete specifikovat také písemně na email posta@cpzp.cz nebo telefonicky kontaktujte naše Informační centrum na lince 810 800 000 nebo 597 089 205. Dále můžete navštívit osobně některou z našich poboček. Smluvní lékař by Vás neměl odmítnout převzít do trvalé péče. Pokud ano, vyžádejte si od něj písemné vyjádření se zdůvodněním odmítnutí.
Platím za pobyt v nemocnici v případě hospitalizace mého dítěte?
Je-li při přijetí pacienta (nejen dítěte) do zdravotnického zařízení vzhledem k jeho zdravotnímu stavu nutná celodenní přítomnost průvodce, může s ním být tento průvodce přijat do ústavní péče. Pobyt průvodce dítěte mladšího šesti let je pak hrazenou službou a hradí ho zdravotní pojišťovna, u které je pojištěno doprovázené dítě. V případě pacienta staršího šesti let to lze jen se souhlasem revizního lékaře.
O přijetí průvodce rozhoduje lékař v závislosti na zdravotním stavu pacienta. Pokud pobyt průvodce není indikovaný, ale nemocnice mu ho na vyžádání umožní, musí si ho hradit sám, bez ohledu na věk dítěte.