Kód pojišťovny

Na očkování proti klíšťové encefalitidě ČPZP přispěla 35 tisícům klientů

22.03.2022

Ostrava, 22. března 2022 – Klíšťová encefalitida je infekční onemocnění virového původu postihující mozek a mozkové blány. Účinnou prevencí je očkování, na které je nyní vhodná doba. Zdarma se mohou od letošního roku proti této nemoci nechat naočkovat lidé od 50 let. Ostatní mohou využít příspěvek zdravotní pojišťovny. Například Česká průmyslová zdravotní pojišťovna (ČPZP) přispívá dospělým částkou 1000 korun a dětem 1500 korun. Loni takto příspěvek vyčerpalo 35 561 jejích klientů.

„U čerpání příspěvku na klíšťovou encefalitidu zaznamenáváme každoročně mírný nárůst.  Například v uplynulém roce 2021 jsme našim pojištěncům přispěli na toto očkování částkou 32,4 milionu korun, což je meziročně o 816 tisíc korun více. Příspěvek lze samozřejmě čerpat po celý rok, ale naši klienti o něj nejvíce žádají v měsících březen, duben a květen,“ uvádí mluvčí České průmyslové zdravotní pojišťovny Elenka Mazurová. Nejčastěji se očkují děti do 17 let, z celkového počtu klientů ČPZP, kteří příspěvek loni využili, jich bylo 44 procent.

Klíšťovou encefalitidu přenáší larvy i dospělá klíšťata

Encefalitidu způsobuje virus z čeledi Flaviviridae. Přenášečem jsou larvy nebo dospělá klíšťata obecná, která se nakazí od drobných hlodavců a lesní zvěře. Vzácnější je přenos viru na člověka jiným způsobem, například při požití nedostatečně tepelně zpracovaného kravského, kozího nebo ovčího mléka.

Lehký až fatální dopad nemoci na pacienta

Nemoc se může projevit  lehkými příznaky, případně může probíhat bez příznaků, ale také může mít typicky dvoufázový průběh s postižením centrální nervové soustavy. Základními projevy jsou horečka, bolesti hlavy a neurologické příznaky. Při těžší formě průběhu jsou trvalé následky poměrné časté, jako například chronické bolesti hlavy, poruchy spánku, soustředění a rovnováhy, deprese, třes, obrny svalů. Přibližně 1 % případů končí fatálně. U dětí do 7 let mívá encefalitida většinou lehčí průběh. Při potvrzení diagnózy je naprosto nezbytná okamžitá hospitalizace v nemocnici pod dohledem odborníků.

Očkování proti klíšťové encefalitidě není povinné, ale je to neúčinnější prevence

Proděláním klíšťové encefalitidy lze získat dlouhodobou imunitu v řádu 20 až 30 let. Jako nejúčinnější prevenci lékaři doporučují očkování, které lze zahájit kdykoliv v průběhu kalendářního roku. Nejlépe je začít s očkováním v chladných měsících, tedy v době, kdy nejsou klíšťata aktivní. Základní očkovací schéma tvoří 3 dávky – 2. dávka se provádí 1 až 3 měsíce po 1. dávce, 3. dávka 5 až 12 měsíců po 2. dávce. Absolvování základního očkovacího schématu poskytne podle odborníků dostatečnou imunitu proti klíšťové encefalitidě po dobu 3 let. Následně se podává první posilovací dávka. Další přeočkování je vhodné provádět každých 5 let, u starších osob se doporučuje přeočkování každé 3 roky.

V létě se lze naočkovat ve zkráceném schématu

V letních měsících je možno použít i zkrácené schéma, pokud nebylo očkování provedeno v zimních měsících. V tomto schématu druhá dávka následuje už 14 dní po dávce první. Přibližně za 2 týdny od této chvíle dosáhne organismus dostatečné imunity. Tělo si během těchto 4 týdnů postupně vytváří protilátky proti klíšťové encefalitidě. Do této doby je zapotřebí se před klíšťaty chránit, jako kdyby člověk očkován nebyl. Třetí dávku je třeba aplikovat 5 až 12 měsíců po druhé. Další přeočkování za 3 roky a pak co 5 let (u seniorů co 3 roky).

Proplacení příspěvku přes mobil

Příspěvek na očkování proti klíšťové encefalitidě  poskytuje třetí největší zdravotní pojišťovna ČPZP v rámci preventivního programu Očkování. Lze ho přitom čerpat na jakékoli očkování nehrazené z veřejného zdravotního pojištění. Česká průmyslová zdravotní pojišťovna svým klientům umožňuje proplacení příspěvků prostřednictvím mobilní aplikace Zdraví v mobilu. Pro využití tedy není vůbec nutné navštívit pobočku pojišťovny.

Povolení cookies

V ČPZP používáme cookies a jiné technologie za účelem poskytování našich služeb, vylepšení vašeho uživatelského zážitku, analýzy používání našich stránek a při cílení reklamy.