Nenáviděná celulitida

Celulitidu vnímáme hlavně jako estetický problém. Dolíčkatá a nevzhledná kůže vyděsí každou ženu. Nejčastěji se projevuje na zadní a přední straně stehen, na hýždích a pažích. S postupem věku vzniká téměř u každé ženy, lze jí však zabránit nebo její rozvoj alespoň zpomalit. Hrbolky na kůži nejsou tvořeny přebytečnými zásobami tuku, jsou totiž výsledkem změn podkožního tukového vaziva a tukových buněk, v nichž je zadržována voda. Celulitida se neprojevuje jen u žen s nadváhou - mohou jí trpět ženy bez ohledu na to, jakou mají postavu. Svou roli tu hrají geny.

Celulitida vzniká z uložených tukových zásob, které se nemohou vstřebávat, a proto vás žádná dieta celulitidy nezbaví. Pouhé cvičení také nepomůže - tuky jsou uvězněny v tukových polštářích a nemohou být spáleny jako zdroj energie. Je to nespravedlivé, ale u mužů se celulitida téměř nevyskytuje. Je to proto, že mají odlišné anatomické uspořádání tukových buněk v podkoží než ženy a také díky minimální hladině ženského hormonu estrogenu v jejich organismu. Když už se u některého muže celulitida vyskytne, většinou v oblasti břicha, beder nebo hýždí, je to většinou tím, že muž nosí často těsné prádlo nebo si hodně utahuje opasek u kalhot.

Projevy celulitidy se v těhotenství mohou díky vyšší hladině ženských pohlavních hormonů zhoršit, nebo se právě v této době celulitida objeví poprvé. V pokročilém stadiu těhotenství dochází ještě vlivem tlaku dělohy na žilní pleteně pánve k prosáknutí a otokům nohou, což celulitidu ještě zvýrazní. Nejdůležitější prevencí je nošení těhotenských stahovacích punčochových kalhot a pravidelné masírování stehen a boků krémy s obsahem anticelulitidních látek. Cvičení v těhotenství pod dohledem odborníka pomůže obnovit správnou funkci žilního a lymfatického systému a odbourá přebytečný tuk, který se v těhotenství ukládá na bocích.

Nejen dědičnost

Častou příčinou celulitidy je špatný krevní a lymfatický oběh, který je způsoben nedostatkem pohybu, zbytnění tukové složky kůže, zbytnění vazivové části kůže, k čemuž se dále přidávají genetické dispozice, hormonální funkce a způsob stravování. Lymfa musí v těle proudit a odvádět z něj toxické látky. Nemá ale svou vlastní pumpu jako krevní oběh srdce, proto je potřeba ji v těle rozproudit pravidelným cvičením.

Dědičnost se u celulitidy projevit nemusí, pokud se ovšem nepřidají některé její spouštěcí faktory - nesprávná životospráva, sedavé zaměstnání, stres, kouření, nedodržování pitného režimu, porucha jater či hormonální poruchy. Významný vliv na vznik celulitidy mají estrogeny, které zvyšují propustnost krevních cév a ovlivňují pružnost podkožního vaziva. Proto se celulitida objevuje už v pubertě, tedy v období, kdy se náhle zvyšuje hladina estrogenů. Období kolem třicítky se vyznačuje velkým kolísáním hladiny hormonů. Může za to užívání hormonální antikoncepce nebo těhotenství. V těle se zpomaluje spalování tuků, dochází k zadržování vody, což může zapříčinit celkovou opuchlost a větší objem. Doporučuje se omezit jídla s vysokým obsahem soli nebo cukru, která zhoršují zadržování vody v těle.

Přibližně kolem 30. roku života začíná i kůže na těle nenápadně stárnout a ochabovat. Ochablá kůže, která ztratila svou původní elasticitu dává celulitidě dokonale vyniknout. Zmáčkněte si palcem kůži nahoře na stehně. Když se na kůži objeví hrbolky a místo zbělá, je to celulitida.

Stupně celulitidy

• 1.stupeň - pomerančová kůže je viditelná pouze při „štípacím" testu.
  • 2.stupeň - celulitida se projevuje drobnými povrchovými nerovnostmi na povrchu kůže, které se objevují především na vnější straně stehen a jsou nejvíce viditelné při sezení na tvrdé židli nebo když stojíte. Jakmile si lehnete, nerovnosti zmizí.
  • 3.stupeň - dolíčkový povrch je výrazně viditelný jak vleže, tak vestoje.
  • 4.stupeň - objevuje se nejčastěji při neléčené celulitidě po 40. roce. Je tvořena výraznými nerovnostmi až hrbolky na kůži.

Vhodný jídelníček

Dejte se cestou vyvážené stravy, kde klademe důraz na celozrnné výrobky, čerstvé ovoce a zeleninu. Zvlášť některé druhy jsou přímo nabity vysokým obsahem rozhodujících vitaminů A, B, C a E a potřebnými minerálními látkami. S tuky nakládejte rozmyšleně a zařaďte do jídelníčku potraviny s co nejnižším obsahem tuku. Obloukem se vyhněte kombinacím tuk-cukr a tuk-sůl, a tak vylučte sladké pečivo, zákusky, uzeniny, chipsy. Řešit nadváhu či celulitidu jen dietou je ten nejhorší možný způsob - tukové buňky nemizí, ale pouze se scvrkávají, čímž ještě více podporují plastické změny na kůži. Pijte minimálně dva litry čisté vody bez bublinek denně, zařaďte občas i nesycené minerální vody. Právě bublinky oxidu uhličitého patří do brzdící skupiny, stejně jako káva a alkohol.

Sportujte

Díky sportu udržíte lymfatický a cévní systém v podkoží aktivní. Nadměrné posilování a silový sport vám ale s celulitidou příliš nepomohou. Vhodnější jsou aerobní aktivity. K prevenci celulitidy se doporučuje především rychlá chůze, jízda na kole, step-aerobik, in-line bruslení nebo tanec. Ideální je plavání a cvičení ve vodě, které kombinuje pozitivní účinky chladu, cvičení a přirozené komprese pomocí vody. Pokud  při aqua-aerobiku stojíte po prsa ve vodě, je efekt komprese vody na dolní končetiny stejně účinný, jako kdybyste měla kompresní punčochy. Účinná jsou takzvaná izometrická cvičení, při kterých postupně po dobu 5 sekund stahujete svaly hýždí, břicha, stehen nebo dna pánevního.

Můžete zkusit i nordic-walking, rychlejší chůzi se speciálními hůlkami. Poctivě prováděné cvičení doma, skákání přes švihadlo, jízda na rotopedu, nebo speciální sestava pro pevné břicho, stehna a zadek pomůže v intenzivním tempu rozproudit krev a uvést do pohybu rozrušování tukových vrstev.

Pro maminky v očekávání jsou vhodné vytrvalostní sporty, při kterých se neskáče, protože vazivo je oslabené, a děloha a prsa těžší. Nicméně platí, že všechny sportovní aktivity v těhotenství je třeba prokonzultovat s gynekologem.

Očista těla

Činnost lymfatického systému lze účinně povzbudit lymfodrenáží, což je zákrok, který patří do rukou odborníků. Není vhodná pro každého: kontraindikací jsou zejména srdeční selhávání, hyperfunkce štítné žlázy nebo bolestivá a silná menstruace. Některé procedury je potřeba upravit, nebo dokonce vynechat, například pokud máte kardiostimulátor nebo umělý kloub.Rozeznáváme jemnější klasickou lymfodrenáž a intenzivnější kosmetickou lymfodrenáž, která vede k mechanickému rozvolnění tukových ložisek a k odvádění tekutin, které se na ně vážou, přes lymfatický systém a vyloučením z těla ven. Provádí se speciálními hnětacími a uvolňujícími hmaty a větším, nebolestivým tlakem. Základem manuální lymfodrenáže je břišní dýchání, které pomáhá správnému okysličení krve. Tím se podpoří činnost kmenového mízovodu a proudění lymfy.

Lymfodrenáž se provádí také pomocí přístrojů: navléknete si speciální nohavice nebo rukavice, které jsou součástí přístroje. Lymfatickou masáž je možné podstoupit ve zvláštních nafukovacích kalhotách. Lymfatický a cévní systém v nich krásně rozproudí postupující masážní vlna. Po prvních třech ošetřeních se přidávají další procedury. Patří k nim například ošetření pomocí vakuové masáže. Pokožka se při masáži nasaje do skleněné baňky a masírováním a napínáním se rozbíjejí tukové buňky a postupně zpevňuje kůže. Chcete-li docílit viditelných výsledků, měli byste podstoupit alespoň deset lymfatických masáží. Při přístrojové lymfodrenáži musí být pacientka pod stálým dohledem lymfoterapeutky. Ihned po drenáži se má provést komprese, která nedovolí, aby se podkoží opět nasáklo a zhrublo. Kompresivní punčochy jsou k nerozeznání od běžných punčoch a můžete je nosit každý den.

Lymfatická masáž výtečně působí i jako prevence vzniku křečových žil či dobře známých metliček, které se začínají objevovat při poruchách proudění krve v dolních končetinách. Už první náznaky jsou varovným signálem, že nohy nejsou prokrvené tak, jak by měly.

Lymfatický systém se masáží rozproudí, ale pohyb lymfy musíte podpořit i doma, aby se škodlivé látky dostaly z těla ven. Je proto dobré hodně pít, alespoň tři litry tekutin denně. Na větší přísun tekutin je potřeba zvykat si postupně.

Masáž kartáčem kůži prokrví a udrží ji pružnou. K tomu také napomáhají krémy, zejména ty, které obsahují kofein. Ten totiž pomáhá odvádět nadbytečnou vodu z těla a také odbourávat tuky. Jako další látky je možné zmínit výtažky z kaštanu koňského, rozmarýnu, březového listí a také mořské řasy. Naopak poměrně oblíbené prostředky obsahující skořici nemají na celulitidu prakticky žádný vliv. Skořice způsobuje zahřívání tkání a může tak zvýšit pouze úbytek vody v těle, rozhodně však nemá vliv na tukové buňky. Kromě toho patří výtažky skořice k těm, které rády spouštějí alergické reakce na kůži. Příliš si od přípravků neslibujte. Přínosem však je, že při masírování krému do kůže podpoříte v těle cirkulaci. Anticelulitidní krémy používejte při každém sprchování. Zvýšení jejich účinnosti podpoříte, když si jednou za týden tělo odřete peelingem. Účinné látky tak proniknou ještě hlouběji do pokožky.

Domácí masáž

Nejosvědčenějším pomocníkem v boji s celulitidou je „obyčejná" sprcha.. Musíte se ovšem sprchovat střídavě studenou a teplou vodou. Nemusíte trápit celé tělo, zaměřte se na postižené části - hýždě, boky a nohy. Vydržte vždy alespoň půl minuty a několikrát opakujte. Povzbudíte látkovou výměnu, posílíte cévy a podpoříte spalování tuku. Minimální rozdíl teplot by měl být aspoň 16°C. Účinnost této procedury se zvyšuje s větší silou proudu vody.

Další metodou je masírování a kartáčování, a to nejen při sprchování, ale i na „suchu". Suché kartáčování se jako zdraví prospěšná metoda užívá už po staletí. Kromě toho, že odstraňuje zbytek odumřelých kožních buněk a prokrvuje pokožku, také zlepšuje krevní oběh. Kartáčuje se celé tělo, včetně zad. Ideální jsou jemné kartáče s tuhými, hustými, přírodními štětinami nebo masážní rukavice. Začněte u chodidel a postupujte vzhůru, vždy směrem k srdci. V místech, kde jsou nahromaděna tuková ložiska, tzv.lipomatózy, přejíždějte kůži pomalými, jemnými pohyby vždy alespoň jednu minutu. Masírovat se můžete nejen kartáčem, ale i pomocí režných rukavic, peelingovou houbičkou nebo pryžovým ježkem.