Kód pojišťovny

Co máme pít a proč?

Ilustrační obrázek

Potřeba tekutin pro organismus se odvíjí od skladby stravy, tělesné konstituce, pohlaví, fyzické námahy a teploty venkovního prostředí. V posledních letech se potřeba tekutin a jejího vypitého množství stalo tématem mnoha diskuzí. Určitě však není nutné nic striktně a šablonovitě nařizovat. V minulosti se lidé řídili spíš vlastním pocitem žízně a tolik nepili, dnes vše podléhá módnímu diktátu. V současné době je složení stravy zcela jiné, skládá se zejména z koncentrovaných potravin, jako je chleba, pečivo, smažená nebo pečená masa, tuky a sladkosti. Při rozkladu jídla vzniká daleko větší množství problematických a škodlivých látek než při metabolismu ovoce a zeleniny. Rozhodně bychom měli dodržovat rovnováhu příjmu a výdeje tekutin a musíme také zvolit optimální množství, které pokryje ztrátu tekutin.

Co je základ?

Základ pitného režimu by měly tvořit nekalorické a nealkoholické nápoje s nízkou mineralizací. Nejpřirozenější je pochopitelně čistá voda, která má nulovou kalorickou hodnotu. Když kupujeme ochucené vody nebo limonády, dodáváme tělu často velké množství cukru. Je zbytečné tímto způsobem navyšovat energetický příjem. Odborníci doporučují pít neperlivou vodu, zelený čaj, bylinkové čaje, které můžeme střídat podle ročních období, ale i tady je třeba vědět jaký typ čajů je vhodný. Vodu můžeme ochutit citrónovou šťávou nebo mátou. Vodu si také můžeme vylepšit drobným ovocem (malinami, borůvkami nebo rybízem.

Minerální vody

Při pití minerální vody bychom měli pamatovat na to, že je musíme střídat a neměly by sloužit jako celodenní pitný režim. Některé minerálky patří k takzvaně lehkým a ty může konzumovat častěji. Jestliže však pijeme pravidelně minerálky, které obsahují sodík, dochází ke zvýšení krevního tlaku a zadržení vody v organismu. Při nákupu minerálek bychom měli sledovat jejich etiky a složení.

Ovocné džusy

Je třeba zdůraznit, že populární frreshe se k dlouhodobé konzumaci nedoporučují. Obsahují velké množství jednoduchých cukrů, vláknina je odstraněna, a tak po jejich konzumaci dostáváme předčasný hlad. Mimo to je obsah kalorií poměrně vysoký. Také kupované džusy mají v sobě velké množství energie. V jednom litru stoprocentního džusu najdeme až 30 kostek cukru.

Co se nepočítá?

Do pitného režimu se nezařazuje káva, pivo ani víno. Rozhodně bychom neměli používat umělá sladidla. Pokud pijeme kávu do půl hodiny po obědě, přispíváme ke spalování tuků z přijaté potravy, protože kofein se ho přímo účastní. Co se týká piva, tak jeho pití v přiměřeném množství zvyšuje prokrvení mozku, podporuje činnost trávicí soustavy a snižuje riziko vzniku infarktu. Pivo je bohaté na vitaminy skupiny B, které jsou důležité pro metabolické procesy.

Pití kávy

Je zvláštní, že množství kofeinu v kávě je nižší než u černého čaje, ale vzhledem k tomu, že k přípravě používá větší množství kávy, je obsah kofeinu v jednom šálku vyšší, než v šálku čaje. Také káva obsahuje určité množstvíantioxidantů.V případě rozumného pití kávy a s ohledem na zdravotní stav jedince, můžeme pití kávy doporučit.

Víno

Ve víně je obsaženo velké množství vitaminů a minerálů. Především se jedná o antioxidanty, tzv. flavonoidy, které jsou enzymovými regulátory. Pokud chceme využít jeho kladného vlivu na organismus, doporučuje se pít 2-4 dl vína denně.

Dlouhověkost díky vínu?

Odborníci upozorňují na to, že víno obsahuje důležitou sloučeninu resverstrol, a ta má schopnost prodloužit lidský věk. Podílí se na ovlivňování metabolismu tuků a zabraňuje srážení krevních destiček. Pozitivně ovlivňuje prevenci vzniku rakoviny prostaty a také zesiluje účinek některých léků proti retrovirům.

Význam antioxidantů

Antioxidanty se podílejí na snížení hladiny „špatného cholesterolu“ LDL a zvyšují hladinu prospěšného cholesterolu HDL. Tím také pomáhají snižovat kardiovaskulárních onemocnění a mohou také ovlivnit imunitu organismu.

Povolení cookies

V ČPZP používáme cookies a jiné technologie za účelem poskytování našich služeb, vylepšení vašeho uživatelského zážitku, analýzy používání našich stránek a při cílení reklamy.