Volnočasové aktivity dětí
Když se podíváme do minulosti, tak tolik volna a času na zábavu jako mají dnešní děti, jejich rodiče určitě neměli.
Na druhou stranu musíme uznat, že dnešní děti se odmala více učí, protože škola má daleko větší nároky nebo je převážíme z jednoho kroužku do druhého. V množství provozovaných aktivit jsou mezi dětmi velké rozdíly.
Na jedné straně jsou děti, které jsou velmi aktivní a organizované v různých kroužcích a na straně druhé jsou děti, jejichž aktivita je příliš nízká a ony se v podstatě nudí.
Malé děti
Pro malé děti je větší trest sedět než běhat, a proto milují, když jsou v pohybu a stále se něco děje. Problém však spočívá v tom, že únava přichází poměrně rychle a chtějí střídat různé činnosti, protože je nebaví stereotyp. Teprve během života se učíme, jak být v klidu. Pětileté děti by rozhodně nevydrželi vysedávat někde po lavičkách dlouhou dobu, jak to dělá řada náctiletých.
Jeden významný zdroj zátěže představuje život bez činnosti nebo monotónnost a druhý zdroj přetěžování představují rodiče, kteří zastávají názor, že jen všestranně vzdělaný člověk má naději uspět v životě a pouze systematická příprava vede k úspěšnému cíli. Tato zátěž nespočívá pouze v množství činností, ale v nepoměru požadavků k možnostem konkrétního dítěte.
Když dítě dělá, co ho nebaví
Další zdroj přetěžování dítěte představuje činnost, která pro dítě nemá žádný smysl nebo přitažlivost. Ve stejné situaci jsou i dospělí unavení a podráždění. Někdy nejsme schopni pochopit, že dítě se nad učením otravuje, když za několik let se bez příslušných znalostí a vzdělání neobejde.
Být dítětem a žákem je někdy dost vyčerpávající úloha. Měli bychom si uvědomit, že je chyba jak nedostatečné zatížení dítěte, tak i jeho dlouhodobé přetěžování. Důležité je najít činnosti, které dítě baví a mají pro něho smysl.
Kdy a jaké koníčky volit?
Rodiče si často kladou otázku, od kterého věku by se dítě mělo rozvíjet v konkrétní dovednosti? Zcela přesné diagnostické metody, který by vedly k zjištění nadání a dovedností dítěte neexistují.
Výjimku tvoří jen malá část dětí. Naprostá většina z nás nemá nadání pouze pro jednu věc a z tohoto pohledu není vhodná specializace v předškolním věku. Na druhé straně je známá skutečnost, že s rozvíjením každé dovednosti by se mělo začít včas. Když aktivity dítěte nepřeháníme, určitě se nemusíme dbát, že ho připravíme o dětství. Je dobré vědět, když si rodiče uvědomí, jaký cíl vlastně s danou aktivitou sledují.
Pokud mají rodiče představu, že dítě má zvládat dovednost na špičkové úrovni, musí s aktivitou začít včas a mít podmínky k postupnému zdokonalování.
Dítě by ke svému rozvoji mělo mít podnětné prostředí a u výrazných talentů se doporučuje jeho rozvoji věnovat více času a omezit ostatní aktivity.