Období menopauzy

Období menopauzy prožívá jako celkem pohodové období pouze pětina žen. Ostatní trpí takzvaným akutním klimakterickým syndromem. Jedná se o soubor nepříjemných příznaků, které ženám v klimakteriu v různé míře ztrpčují život. Lékaři v takovém případě navrhují nasazení hormonální substituce.

Zdravý životní styl

Pro všechny ženy v období menopauzy je podstatný zdravý životní styl. Pravidelný pohyb dokáže zmírnit tři čtvrtiny příznaků aktuálního menopauzálního syndromu, který je způsoben úbytkem ženského hormonu estrogenu. Ten je také významnou prevencí srdečních nemocí, které se po menopauze mohou vyvinout. Podle některých odborníků ženy, které trpí v tomto období návaly horka a nočním pocením, mají také zvýšenou hladinu cholesterolu.

Cvičením proti osteoporóze

Pohyb patří mezi základní opatření proti rozvoji postmenopauzální osteoporózy, tedy řídnutí kostí. Nemoc se rozvíjí postupně, k nejrychlejšímu rozvoji nemoci dochází několik let po menopauze. V prvních pěti letech po přechodu mohou některé ženy ztratit až pětinu celkové kostní hmoty. Osteoporóza podstatně zvyšuje riziko vzniku zlomenin. Léčba komplikované osteoporózy je neúčinná, a proto je důležité se věnovat především prevenci. Alespoň 30 minut cvičení denně a strava bohatá na vápník, vitamin D a fosfor velmi podstatně snižuje riziko nemoci. Dalšími důležitými prvky jsou také hořčík a selen. Cvičení je také výborná prevence zvyšování váhy. Úbytek estrogenu může někdy způsobit přibírání na váze.

Úzkost a nálady

S obdobím přechodu je často spojena úzkost a špatná až depresivní nálada. Na tyto psychické příznaky se doporučuje jetel luční, ploštičník hroznatý, třezalka nebo ženšen. Z bylinek se doporučuje také šalvěj lékařská, která snižuje produkci potu. Nejlepší cesta k obnově sil je spánek. V případě nějakého hlubšího spánkového deficitu budeme potřebovat k doplnění rezerv delší dobu.

Strava

Jsme to, co jíme je slogan pocházející ze staré Číny. Každá strava kromě toho, že nás posílí nebo potěší, má na náš organismus určitý vliv a někam nás posouvá. Jídlo nás může zahřát, ochladit, posílit, uklidnit, zahlenit nebo pročistit. Jestliže chceme zůstat zdraví a plní energie, musíme začít zdravě jíst. Některé ženy jsou trvalými dietářkami a v období klimakteria se diví, že začnou přibývat na váze. Jíst bychom měli tak, abychom svůj organismus dokázali posílit zevnitř a potrava byla v podstatě naším lékem.

Jak se stravovat v zimě?

V zimě doporučují odborníci na výživu zařadit do jídelníčku vývary, které jsou rychlým a nezatěžujícím zdrojem energie a lze z nich dobře vytvořit rezervy na horší časy. V každém případě snídejme, ale podle možností ne věci vytažené z lednice a tepelně nezpracované. V zimě se podle čínské medicíny mají jíst jídla teplá, to platí dvojnásob pro snídaně, kdy se potřebujeme dobře probrat a obrnit vůči všemu chladivému, co nás venku čeká.

Akupresurní a techniky

V péči o zdraví je vhodné osvojit si také akupresurní techniky, které nám pomohou v rámci prevence i řešení některých zdravotních problémů. Posílením určitých bodů můžeme např. uvolnit křeče, od bolestí hlavy nebo zmírnit tenzi.

Naučte se odpočívat

Období menopauzy je také obdobím, kdy jsou na ženu kladeny velké nároky v oblasti péče o rodiče, dospívající děti a v současné době jsou kladeny také daleko větší pracovní nároky. Je potřeba vědomě rozložit síly tak, aby nedocházelo k přečerpání organismu. Dospívající děti je potřeba více „zapřáhnout“ a učit je zodpovědnosti a důsledkům svých rozhodnutí.

Určitě je zbytečné období klimakteria zbytečně démonizovat, ale ženy by se měly naučit více odpovídat a hledat činnosti, které jim energii dávají a nejen ji vydávat celý kolotoč povinností, kterých je vždy dost. Prevence klimakterických potíží by mělas spočívat ve starosti o své tělo, když ještě žádné potíže nemáme, protože pokazit se dá všechno velmi rychle, avšak náprava, respektive „oprava“ trvá daleko větší dobu.

Povolení cookies

V ČPZP používáme cookies a jiné technologie za účelem poskytování našich služeb, vylepšení vašeho uživatelského zážitku, analýzy používání našich stránek a při cílení reklamy.