Kód pojišťovny

Slunce a naše oči

Ilustrační obrázek

Náš zrak před slunečním zářením chrání obočí, víčka, řasy, nos, uložení oka v sítnici, reakce zorničky, ochrana oka duhovkou a svou roli má i značná odolnost nitroočních struktur.
Sluneční záření je tvořeno z 50 % viditelným zářením, za 45 % infračerveným a 5 % ultrafialovým zářením. Viditelné záření vyvolává zrakový vjem podrážděním fotoreceptorů na sítnici. Viditelné světlo se stává nebezpečným, pokud jej pozorujeme přímo a bez ochranných brýlí.

UV záření oči poškozuje

Vlnová délka UV záření se pohybuje od 14 do 380 nanometrů a dělí se na tři dílčí pásma. Čím kratší vlnovou délku má, tím větší je negativní účinek na tkáně člověka. UVA záření je málo škodlivé, UVB (280-315 nm) nám již může uškodit, nejškodlivější je však UVC záření (100-280 nm), ale toto záření se nedostane k zemskému povrchu.

UV záření je často zmiňováno v souvislosti se vznikem šedého zákalu čočky nebo s poškozením sítnice. Problematika těchto poškození je ale složitá. Lidská čočka i sítnice oka mají proti UV záření obranné mechanismy. Určitou roli hraje i prodlužující se délka lidského života a kumulace UV záření v oku. K tzv. slunečnímu úrazu dochází přímým pozorováním slunce nebo jeho zatmění bez ochranných pomůcek. Při pozorování zatmění slunce se musejí použít speciální pozorovací brýle s filtrem, katastrofou je použít dalekohled bez filtru. Stačí deset sekund, abychom si při neopatrnosti trvale poškodili svůj zrak. Dojde k tepelnému poškození citlivých fotoreceptorů a nervových zakončení na sítnici, a to v jejím nejcennějším místě – centrální oblasti, která odpovídá za naši zrakovou ostrost. Pacient tak náhle trvale vidí černý bod, tzv. skotom, neboli má výpadek centrálního zorného pole před okem. Rychlá léčba může u části pacientů pomoci k redukci obtíží nebo k úplnému uzdravení.

V prostředí, kde je vysoká intenzita nebo dlouhodobé působení slunečního záření, je nutné chránit zrak ochrannými brýlemi. Je také známo, že oční čočka propouští záření snáze u dětí a mladistvých, protože mají citlivější oči a širší zornici. Proto je vhodné, aby děti a starší lidé pobývali na přímém slunci kratší dobu a nosili sluneční brýle, které chrání nejen proti UV záření, ale i proti nepříjemnému oslnění. Brýlová skla ve slunečních brýlích musejí mít kvalitní UV filtr. Správné ochranné sluneční brýle by měly mít certifikát o absorpci UV záření, kde je uvedena hodnota absorpce nebo propustnosti.

Výběr slunečních brýlí

Pokud chceme sluneční brýle, které nám pomohou zabránit poškození zraku a zlepšit vidění, musíme si uvědomit tyto náležitosti: Budeme je používat jako „designové“ brýle ve městě? Potřebujeme je na dovolenou na hory či k moři? Potřebuji brýle k výkonu svého povolání? Odborník optik by vám měl umět pomoci.

Nutností je orientovat se také v čočkách rozdílných materiálů, v barvách a procentech absorpce světla. Abychom si byli jistí, že je náš zrak opravdu chráněn, musejí mít všechny čočky použité ve slunečních brýlích 100 % schopnost blokace UVC, UVB, UVA a HEV (vysokoenergetické viditelné světlo). Nezbytné jsou také antireflexní vrstvy alespoň na zadní ploše čoček.

Pro běžné každodenní používání lze mít sluneční brýle s absorpcí světla od 15 do 80 %. Vyšší procento absorpce již není vhodné pro řidiče, protože pouští k oku jen velmi málo světla.
Hnědá barva je spolu s oranžovou nejvhodnějším odstínem pro zlepšení kontrastu. Dobře pohlcuje UV záření a modré složky spektra. Je vhodná pro použití venku i v místnostech. Někdy není dobře snášena jedinci s vysokou přecitlivělostí na světlo. Šedá barva nemění barevný vjem, pouze snižuje intenzitu slunečního záření. Používá se i do místností pro snížení oslnění zářivkami a monitory. Nijak ovšem nezlepšuje kontrast vjemu. Modrá barva není vhodná do slunečních brýlí pro venkovní používání. Propouští totiž vysoce energetické modré záření, zvláště při vyšší intenzitě světla. Pro sluneční brýle na venkovní použití volíme raději zelenou či hnědou barvu.

Povolení cookies

V ČPZP používáme cookies a jiné technologie za účelem poskytování našich služeb, vylepšení vašeho uživatelského zážitku, analýzy používání našich stránek a při cílení reklamy.