Jak zpomalit stárnutí mozku?

Pro mozek, stejně jako pro stárnoucí svaly platí, že důležité je posilování a přiměřená námaha. Pokud toto pochopíme, nemusíme se obávat skutečnosti, že k biologickému stárnutí mozku dochází po 30. roce věku. Při námaze a „slušném zacházení“ vydrží mozek dalších 40 let, 50 let, někdy i více let.

Nejde o to, že „ jen vydrží“, ale také se rozvíjí.

 

Přemíra stimulů

Náš mozek je v současné době přehlcován nadmíru stimulů, které jsou z velké části doslova „toxické“. Mozek je stimulován na poměrně velkou dávku stresu. Vyrábí si stres i z banálních situací. Mezi nesmírně důležitou dovednost patří filtrace, uvědomit si, co s námi páchá všudypřítomná reklama. Mentální hygiena je nesmírně důležitá a myšlenky velmi ovlivňují náš život.

Ta spousta informací, která je kolem nás má vliv na naše kognitivní schopnosti, které nám umožňují pojmout v danou chvíli více stimulů, avšak kapacita pracovní paměti má své hranice. Tato hranice určuje kolik práce jsme schopni vykonat, jakým způsobem se dovedeme soustředit a také jak vysoké cíle si stanovujeme. Rozpor mezi tím, kolik informací na nás působí, a schopností mozku tyto informace pojmout ukazuje, jak důležitá je soustředěnost. Automatická pozornost umožňuje v dané chvíli řešit důležité věci bez ohledu na to, zda na ně člověk myslí.

Automatické reakce

Například matka reaguje automaticky na křik svého dítěte a tato automatická reakce narušuje soustředění na jiné úkoly – a právě mobily a jejich neustálá přítomnost vyvolává automatickou pozornost. Lidé na ně reagují, stejně jako když reagují na své jméno. Podle odborníků jsou narušeny naše kognitivní schopnosti i v případě, když telefon nepoužíváme aktivně. Může se jednat pouze o přítomnost v zorném poli.

Jezte oříšky

Letošní úroda byla na ořechy velmi bohatá. Čerstvá vylupaná jádra vlašských ořechů patří k nenahraditelným zdrojům kyseliny alfa-linolové, která pomáhá snižovat hladinu cholesterolu i krevní tlak a působí proti vzniku krevních sraženin. Doporučená denní dávka je pět oříšku denně. Ořechy obsahují vitamin B3 niacin, který stimuluje růst nových buněk pokožky.

Pokud nám tento vitamin chybí naše pokožka je drsnější a má nezdravou barvu. Vitamin B3 je také důležitý pro dobrou činnost mozkových buněk, spánek a duševní vyrovnanost.

Vitamin pro mozek

Vitamin  B8 neboli cholin patří mezi klíčovou složku mozkové chemické látky acetylcholinu, který významně ovlivňuje paměť. V civilizovaných zemích trpí mnoho lidí starších 40 let nedostatkem cholinu, což je uvedeno jako jeden z rizikových faktorů vzniku Alzheimerovy choroby.