Kód pojišťovny

Citlivé spermie

Ilustrační obrázek
V současné době je zhruba každé sedmé manželství nechtěně bez dítěte. Je prokázáno, že z poloviny se na bezdětnosti páru podílejí muži. Spermie jsou u mužů produkovány od okamžiku pohlavní zralosti, a je tomu tak až do konce života. V jejich těle vzniká denně několik desítek spermií. Existuje však skupina mužů u kterých se takovýchto hodnot nedostává a příčiny se začínají zjišťovat zpravidla až tehdy, když si přejí založit rodinu.

Vyšetření spermiogramem

Zpravidla do jednoho až dvou let pravidelného nechráněnéno styku je na zjištění příčiny nutné, aby se oba partneři podrobili důkladnému odbornému vyšetření. U mužů se provádí vyšetření spermatu. Toto vyšetření se provádí po pětidenní sexuální abstinenci a na odborném pracovišti se provádí rozbor ejakulátu. Ten se hodnotí podle těchto kritérií:
  • Celkový objem ejakulátu ( 2ml a více)
  • Koncentrace spermií (20 miliónů/v 1 ml a více)
  • Pohyblivost spermií - udává se v procentech ( 50% a více)
  • Kvalita pohyblivosti
  • Morfologie ( porovnání s normou je 30% a více)
  • Vitalita živých spermií ( 75% a více)
Vývoj spermií trvá zhruba 72 dnů a během této doby se může měnit, jak kvalita, tak i množství spermií. Proto je vhodné aby se vyšetření pomocí spermiogramu opakovalo za dva měsíce. Muž, který se rozhodne pro založení rodiny by měl udělat pro své zdraví maximum a vzít osud do svých rukou. Je načase pochopit (to se netýká samozřejmě pouze mužů), že životosprávou, životním stylem a odpovědným chováním, můžeme pro své zdraví a plodnost udělat maximum. Teprve pak může následovat úspěšná léčba a radost z nového života.

Co tedy mohou muži udělat pro své spermie?

  • Základem je kvalitní a vyvážený jídelníček - bez správné životosprávy, dostatku stopových prvků ( zejména zinku a selénu), vitamínu C a E nelze změnit a zlepšit kvalitu spermií!
  • Dostatek kvalitního spánku a přiměřeného pohybu - nadměrný stres, vyčerpání a chronická únava jsou důležité faktory, které se podílejí na našem sexuální životě.
  • Pozor na vliv životního prostředí - některým civilizačním vlivům se ztěží lze vyhnout, ale v každém případě buďte opatrní a vyhněte se kontaktu s nebezpečnými látkami.
  • Myslete na vhodné oblečení - některé druhy oblečení ( těsné džíny a slipy) jsou téměř "zabijákem" spermií. Také některé druhy sportu jako cyklista a dlouhodobé sedavé zaměstnání jsou rizikem pro mužskou plodnost. Je lepší nosit volnější a pohodlné oblečení, které umožňuje volný pohyb.
  • Noste červenou! Je stará známá věc, že červená barva je stimulační. Volte červené spodní prádlo a uvidíte, že se úspěch dostaví.
  • Nepřehánějte to s nadměrnou fyzickou zátěží - jakékoliv přetěžování ve vrcholovém sportu a v posilovně zhoršuje kvalitu spermií. Zde však máme na mysli opravdu přehnané fyzické zatěžování. Obezita a nedostatek pohybu je opačný extrém!
  • Saunování - extrémní střídání teplot tepla a chladu spermiím zrovna neprospívá.
  • Kouření a jiné drogy - mají za následek poškození spermií. Při užívání drog se snižuje schopnost produkce zdravých spermií a pravděpodobnost narození zcela zdravého potomka se snižuje.
  • Emoční vyrovnanost a harmonie- stav psychiky významně ovlivňuje naše rozpoložení a náladu. Zkuste myslet co nejvíce pozitivně a radujte se z každé maličkosti a užívejte života!

Neschopnost erekce

Pokud muž není schopen dosáhnout a udržet uspokojivou erekci, mohou být na příčině choroby, které erekci zabraňují. V mnohých případech se za neschopností erekce skrývají problémy s prostatou. Pokud se zanícené prostatě nevěnuje odpovídající pozornost, muž postupně ztrácí o sexualitu zájem. Tento problém se netýká pouze mužů ve starším věku, ale již od 35 roku ,by měla být prostatě věnována zvýšená pozornost.

Co škodí prostatě?

  • Všechny nasycené mastné kyseliny
  • Kokosový tuk, vepřové a husí sádlo
  • Živočišné tuky obecně
  • Pozor také na margarín, který je zahříván až sedmkrát a navíc se skládá z nejčistších nasycených mastných kyselin

Muži pozor

Muži by se měli zbavit předsudků a měli by své prostatě věnovat více pozornosti. Je důležité vnímat jakoukoli změnu v její velikosti nebo pružnosti, a to jednou týdně. Díky pravidelné péči poznají ihned jakýkoli nepřirozený otok a zduření, zatvrdnutí nebo bolest prostaty. Tvrdá nebo hodně bolestivá prostata může signalizovat onemocnění nebo dokonce rakovinné bujení.

Kosmetické přípravky

I když výběr kosmetických přípravků je především doménou žen, i muži by měli věnovat zvýšenou pozornost všem přípravkům, které v péči o svou pleť a pokožku používají. Jedná se zvláště otyto produkty:
  • Sprchová mýdla a gely
  • Krémy na tělo nebo ruce
  • Šampóny a pěstící kosmetika
  • Krémy na opalování popř. samoopalovací krémy
  • Pleťová mléka
Vždy důkladně prostudujte přísady a substance maziv, které používáte. Při zvýšené citlivosti na určité látky může dojít až zánětu žaludečního nebo trávicího ústrojí. Tyto problémy pak bývají diagnostikovány jako tzv. obecné choroby.

Jaké jsou symptomy obtíží s prostatou?

  • Časté močení bývá zapříčiněno slabostí ledvin a močového měchýře, ale jeho příčinou může být i zvětšená prostata.
  • Bolestivé a obtížné močení.
  • Bolest při ejakulaci
  • Přítomnost krve v ejakulátu
  • Prostata je na dotek příliš měkká nebo tvrdá.
  • Slabý nebo páchnoucí výron semene.
  • Semeno není vypuzováno silně, ale po kapkách.
  • Během ejakulace dochází k razantnímu snížení příjemného pocitu.
  • Předčasný nebo noční výron semene.
  • Absence ejakulace v důsledku přílišné slabosti prostaty.
  • Již několik minut po močení vystupuje po kapkách moč.
  • Snížení sexuální touhy.
  • Impotence.

Co nám říká statistika

Přibližně 60% mužů po čtyřicátém roce věku má problémy s prostatou. Zhruba polovina z nich nepociťuje žádné obtíže. Příčina obtíží s prostatou může být jakákoli ( onemocnění, nádor), avšak pokud dojde ke zvětšení prostaty, vzniká i nebezpečí infekce močového měchýře a tvorba žlučníkových kamenů.

Povolení cookies

V ČPZP používáme cookies a jiné technologie za účelem poskytování našich služeb, vylepšení vašeho uživatelského zážitku, analýzy používání našich stránek a při cílení reklamy.